توضيح اصل مطلب:
طبق حديث شريفي که در کتاب کافي از امام کاظم عليه السلام آمده اين مشکل مطرح شده و امام عليه السلام جواب اين مشکل را بيان نموده اند.
عده من أصـحابِنا عن سـهل بْن زَياٍد عن بَکِر بِن صالِح عن سـَليَمان بِن جعَفر الَجعَفِري قَال سِمعت أبَـا الَحَسن موسـي عليه السلام يُقول: دواُء الضْرسَ تْأُخـذ حنْظَلـًۀ فتُقشُرَهـا ثُم تسـَتخِرج دهَنَهـا فـِإن کان الضْرس مْأکولًا منْحِفرًا تُقِّطُر فِيِه قَطَرات و تجَعـل منُه فِي قُطَنـٍۀ شـيْئًا و تجَعل فِي جوف الضْرس و يَناُم صاحبُه مسـَتلِقيًا يْأخـذُه ثَلاَث لَيال فِإن کان الضْرس لَا أکل فِيِه و کاَن تريحًا قِطْر فِي الُأُذن الَّتِي تلِي ذلِک الضْرس لَيالِي کل لَيْلٍۀ قطَرَتيْن أو ثَلاث قَطَرات يبَرُأ بِإْذن اللَّه
امام کاظم عليه السلام فرمودند: دواي دندان درد اين است که يک هندوانه ابوجهل (تازه) بگير و پوستش را بکن و روغنش را خارج کن. پس اگر دندان خورده باشد و سوراخ داشته باشد در آن چند قطره (حد اقل سه قطره) بچکان و مقداري پنبه (يا پارچه کتان) را درون روغن بگذار و داخل سوراخ دندان قرار بده و کسي که اين گونه است بايد به پشت بخوابد. تا سه شب اين کار را انجام دهد.
واگر دندان خوردگي نداشته باشد و ورم (و مانند آن. که امروزه به عصب کشي معروف است) داشته باشد در گوشي که به طرف آن دندان است دو يا سه قطره روغن تا چند شب (سه تا پنج شب) بچکان که به اذن خداوند خوب مي شود.
همان گونه که در سند حديث هم آمده حديث از کتاب شريف کافي است و سند آن کاملا صحيح است. پس جايي براي شک در اين مطلب و مناقشه و انکار وجود ندارد علاوه بر اين که تجربه استاد تبريزيان و شخص نگارنده اين مطلب را تاييد مي کند.
البته اين حديث علاوه بر اينکه تجربه شده است و سند روايت کاملا درست است، روزنه اي پر بارقه از اميد را در مقابل ما مي گشايد که عصر طب جديد رو به اتمام است و فقط اگاهي پيدا کردن عموم مردم از اين گنجينه گران بها تنها حلقه پاياني اين حرکت عظيم است.
قابل ذکر است که بهترين روش در اسلام جلوگيري از خراب شدن دندان است که به تاکيد روايات فراوان مسواک زدن يکي از امور پيشگيرانه جدي است تا جايي که روزانه به هفت بار يا بيشتر هم توصيه به مسواک زدن شده است و خود نگارنده افرادي را سراغ دارم که کله هاي سياهي روي دندانشان ايجاد شد و با مسواک زدن مرتب رفع شد. موردي که در طب امروزي درماني جز تراشيدن دندان واصطلاحا ترميم ندارد.
با تمام اين حرف ها جاي اين مطلب خالي است که عده اي از جامعه پزشکي متهد و متدين اين مطالب شگرف طب اسلامي را وظيفه اي بر دوش خود احساس کنند و به تحقيق و ترويج اين طب مترقي و کمتر شناخته شده بپردازند.